Det 13-årige skoleløpet skal i henhold til kompetanseplanene i Kunnskapsløftet sees på som et løp. I fremmedspråk er dette spesielt synlig siden nivå 1 i fremmedspråk og nivå 1 i videregående skole har akkurat samme plan for opplæringen. På bakgrunn av dette satte vi opp noen sentrale punkter som vi anså som overordnet for samarbeidet:
1. Felles forståelse for kompetansemålene. Hva må elevene kunne for å gå videre på nivå 2 i videregående skole?
2. Identifisere felles pedagogiske utfordringer og diskutere mulige løsninger.
3. Eksamensordningene. Hvordan kan vi hjelpe hverandre og bidra til gode lokalgitte oppgaver til muntlig eksamen i grunnskolen?
4. Informasjon og rådgivning til elevene. Hvordan skal vi skape forståelse for konsekvensene av ikke å velge fremmedsspråk på ungdomsskolen hvis en ønsker å fortsette på studiespesialiserende utdanningsprogram?
Vi har hatt tre slike møter inneværende år, og det har vist seg å være et meget bra tiltak.
Her startet vi. Hvordan dette har gått vil bli publisert i neste innlegg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar